• Wycieczka do Sandomierza

•      21 września 2021r. uczniowie PSP w Brzostowej Górze (kl. III, IV, VII, VIII)  odwiedzili Sandomierz - miasto nad Wisłą,  nazywane „Małym Rzymem”, położone  na siedmiu wzgórzach, na styku dwóch krain geograficznych: Wyżyny Kielecko-Sandomierskiej i Kotliny Sandomierskiej. Sandomierz to X wieków  historii , do naszych czasów zachowało się ponad 120 zabytków architektury z różnych epok.  Po Sandomierzu oprowadzała nas pani przewodnik- okazała się osobą mającą ogromną wiedzę na temat swojego miasta, przeplatała  informacje historyczne legendami i ciekawostkami.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy z dziedzińca kamienicy Oleśnickich, skąd weszliśmy do Podziemnej Trasy Turystycznej. Są to połączone piwnice i korytarze z XV-XVII w. ciągnące się pod kamieniczkami na Rynku, o długości ok.500 metrów, pełne ciekawych wystaw i tajemniczych zaułków. W przeszłości pełniły one rolę składów kupieckich, a w czasie wojen czy najazdów służyły jako schronienie przed najeźdźcami. Mieliśmy okazję podziwiać Bazylikę Katedralną z XIV w. bogato zdobioną  pięknymi freskami bizantyjsko-ruskimi, Bramę Opatowską, na szczycie której jest taras widokowy, z którego podziwialiśmy wspaniałą panoramę Sandomierza i leniwie płyną Wisłę. Młodsza grupa – kl. III i  IV- odwiedziła bohaterów serialu ,,Ojciec Mateusz” w poświeconym im muzeum.
            Trasa naszej wycieczki po Sandomierzu przebiegała obok Zamku Królewskiego fundacji Kazimierza Wielkiego, zniszczonego przez Szwedów w 1656 r.-  z jednym zachowanym zachodnim skrzydłem, w którym od 1821r. do lat pięćdziesiątych XX wieku funkcjonowało więzienie.  Gdy przechodziliśmy przez Ucho Igielne , każdy pomyślał o jakimś marzeniu, które na pewno się spełni….

Słoneczna pogoda sprzyjała spacerom i wyprawie statkiem po Wiśle- zobaczyliśmy Sandomierz z jeszcze innej perspektywy. Wracaliśmy  nieco zmęczeni, ale w doskonałych humorach . Być może nasze dobre samopoczucie spowodował „kamień optymizmu” - krzemień pasiasty,  kupiony na pamiątkę na Małym Rynku w Sandomierzu.

Anna Babula

• „Niedokończone Msze Wołyńskie” - wystawa

• 17 września o godz. 11.00 w GOK nastąpiło otwarcie wystawy "Niedokończone Msze Wołyńskie. Wzięli w niej udział nasi uczniowie kl. VIII. Podczas wernisażu prelekcję wygłosił prof. dr hab. Adam Kulczycki - wykładowca akademicki, działacz i publicysta kresowy na temat: "Wołyń 43: Walka o pamięć - walka o Polskę. W 78-rocznicę banderowskiego ludobójstwa dokonanego przez OUN-UPA na Polakach, na Wołyniu, w Małopolsce Wschodniej (Galicji Wschodniej) i na Lubelszczyźnie". Wystawę przygotowało Stowarzyszenie " Civitas Christiana" Oddział w Lublinie.